Biotine (Vitamine B8) extra info

Is nodig om energie uit eten te halen en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Goed voor een gezonde huid en vacht. Versterkt nagels en hoeven.

Natuurlijke bronnen

  • Lever, nieren, melk, eieren (toebereid), volkorenproducten
  • sojabonen, havervlokken, walnoten

Fysiologische functie

  • glycogeenproductie
  • vetzuursynthese
  • regulering van de bloedglucosespiegel
  • het zwavelhoudende molecuul biotine heeft een opbouwende werking op huid, haar en nagels
  • ondersteunt Vitamine K bij de synthese van de bloedstollingsfactor prothrombine
  • nodig bij de inbouw van de belangrijkste aminozuren van de spier: valine, leucin en isoleucine (vertakte aminozuren)
  • ondersteunt de celademhaling

Deficiëntieverschijnselen

  • droge en vettige huid
  • dermatitis, haaruitval
  • depressies
  • extreme moeheid
  • slaperigheid
  • pijnlijke spieren
  • overgevoeligheid
  • plaatselijke gevoelloosheid, kriebelen
  • gebrek aan eetlust gepaard met misselijkheid

Bijzonderheiden

  • wordt gerekend tot de groep van de B-vitaminen
  • labiel bij UV-licht, stabiel tegen daglicht en warmte
  • kan door en biotische darm geproduceerd worden, het is echter niet zeker of biotine ook in het betreffende gedeelte van de darm opgenomen wordt
  • het eten van rauwe eieren kan een gebrek aan biotine veroorzaken: avidine, dat in rauwe eieren voorkomt is een anti-vitamine: het vernietigt de ca. viervoudige hoeveelheid biotine. Conclusie: eieren koken
  • gebrek aan biotine komt zelden voor, maar als het voorkomt zijn de consequenties ernstig, doordat biotine een aantal enzymen van de celademhaling katalyseert en de stofwisseling van vetzuren, koolhydraten en aminozuren beïnvloedt

Bron Voeding en OG binnen PNI